Under det här momentet kommer vi att arbeta främst mot dessa mål:
E C A
Eleven kan läsa skönlitteratur
och sakprosatexter med flyt
genom att, på ett i
huvudsak fungerande
sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag
|
Eleven kan läsa skönlitteratur
och sakprosatexter med gott
flyt
genom att, på ett ändamålsenligt
sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag
|
Eleven kan läsa skönlitteratur
och sakprosatexter med mycket
gott flyt
genom att, på ett ändamålsenligt
och effektivt
sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag
|
Genom att göra enkla
sammanfattningar av olika texters innehåll med viss
koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande
läsförståelse.
|
Genom att göra utvecklade
sammanfattningar av olika texters innehåll med relativt god
koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven god
läsförståelse.
|
Genom att göra välutvecklade
sammanfattningar av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter,
orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god
läsförståelse
|
Dessutom kan eleven utifrån egna
erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla
och till viss del
underbyggda resonemang om tydligt
framträdande budskap i
olika verk.
|
Dessutom kan eleven utifrån egna
erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade
och relativt väl
underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap
som kan läsas mellan raderna
i olika verk.
|
Dessutom kan eleven utifrån egna
erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade
och väl
underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap
som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk
|
Eleven
kan skriva olika slags texter med viss
språklig variation, enkel
textbindning samt i huvudsak
fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer
|
Eleven
kan skriva olika slags texter med relativt
god
språklig variation, utvecklad
textbindning samt relativt väl
fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer
|
Eleven
kan skriva olika slags texter med god
språklig variation, välutvecklad
textbindning samt väl
fungerande anpassning till texttyp,språkliga normer och strukturer.
|
|
|
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar